A testmozgás fontossága

július 24, 2019 Pellek Krisztian Cikkek, Életmód, Fitness, sport Nincs hozzászólás

Mai társadalmunkban, a kommunikációban, a divatban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges életmódra, a különböző diétákra, a sportos, izmos külsőre, mégis a felmérések egy paradox jelenséget mutatnak, hiszen egyre kevesebben végeznek rendszeres testmozgást.

„Mai társadalmunkat sajnos nem a mindennapi testmozgás, hanem éppen az ellenkezője, a mozgásszegény életmód jellemzi, pedig egészségügyi problémáinknak, a legfőbb népbetegségeknek ez az egyik fő okozója. Ma, amikor az epigenetika legújabb eredményei alapján már tudjuk, hogy az életmódunkkal még az öröklött génjeink működését is befolyásoljuk, nagyon nagyra nőtt a felelősségünk. Tudomásul kell vennünk, hogy egészségi állapotunkat, életminőségünket, munkaképességünket és utódainkat veszélyeztetjük azzal, ha nem változtatunk mozgásszegény életmódunkon. Most már tehát mindannyiunknak el kell kezdenünk a mozgásgazdag életet!

Mozgásszegény életmódját a mai ember persze nem azzal a szándékkal alakította így, hogy megbetegítse magát. A mai ember egyszerűen csak él a civilizáció adta lehetőségekkel, s ennek velejárója a mozgásszegénység. Ezért ma már külön erőfeszítéseket kell tennünk, hogy „művileg” iktassunk be naponta mozgást a napirendünkbe. Ezt egyszerűen megtehetjük úgy, hogy szándékosan kevesebbet használjuk a civilizáció nyújtotta „kényelmet”: lépcsőn megyünk akkor is, ha van lift, gyalogolunk akkor is, ha van autónk, sportolni vagy sétálni megyünk akkor is, ha van TV-nk, videónk, számítógépünk és így tovább.

Lássuk, milyen betegségek megelőzését jelenti a naponta végzett testmozgás, mire lehet jó? Az örömmel végzett rendszeres testmozgás és sport hatékony eszköze a lelki egészség kialakulásának és fennmaradásának, vagyis az egészséges személyiségfejlődésnek. Ennek oka egyrészt az, hogy az örömmel végzett testmozgás hatására az agyban olyan kémiai anyagok szabadulnak föl, amelyek szükségesek az önmagunkkal való megelégedettség érzéséhez, a helyes önértékeléshez. Másrészt pedig, ha a sportot társakkal végezzük, akkor olyan, alapvetően szükséges együttélési szabályokat sajátítunk el és gyakorlunk be, amelyeket más élethelyzetekben nemigen tudunk megtanulni és gyakorolni. Ilyen az együttműködés, a nemes versengés, a szabálytisztelet, a társak teljesítményének értékelése, a siker és a kudarc elviselése, a nehézségek kitartó leküzdésének öröme és sikerélménye. Mindez fokozottan igaz a gyermek- és ifjúkorra, mégis az iskolai élet legtöbb területe (az elméleti tanórák) nem a fenti társadalmi normák kialakulását és begyakorlását segíti, hanem éppen ellenkezőleg: az egyént önálló, egyéni teljesítmény elérésére sarkallja úgy, hogy előzze meg társait. Az egyoldalúan így felnevelkedő ember az önmegvalósításon és az egyéni sikeren kívül kevés egyéb értéket fog ismerni, kevés egyéb öröme és sikerélménye lesz, s már el is jutunk a magányos, lelki egyensúlyából kibillent mai emberhez. Nem véletlen, hogy tömegessé vált a stresszt nehezen vagy rosszul feldolgozó, önmagát marcangoló, önmagát sikertelennek érző típus, aki azután nemcsak a lelki egyensúly hiányától szenved (pl. depressziós lesz), hanem ezzel szoros összefüggésben a szíve és az érrendszere sem győzi az életet, és egyébként meglevő mozgásszervi bajait is elviselhetetlennek érzi, „nem tud megbirkózni” velük.

Az erek falának rugalmassága, az érfalban található izmok kellő fejlettsége (ereje és nyújthatósága), az ereket borító belhártya kellő simasága, valamint a vérmennyiséget mozgató szív izomzatának kellő ereje és rugalmassága szükséges ahhoz, hogy szerveink vérellátása jó legyen. Erek a porcok és a szemlencse kivételével az egész testben mindenhol vannak. Így érthető, hogy az erek és a szív állapota meghatározó az egészség szempontjából. Ha gyermekkorban nem edződik megfelelő mozgással az érrendszer és a szív, akkor a fent részletezett tulajdonságok nem fejlődnek kellően, és felnőttkorban már nagyon nehéz, pontosabban már nem is lehet bepótolni a gyermekkori mulasztást. Ha pedig felnőttkorban marad el a mozgás, akkor az erek fala, a szív izomzata túl korán válik rugalmatlanná, a belhártya túl korán válik egyenetlenné (ér fal meszesedés). Mindez magas vérnyomás-betegség (hypertonia), a szív és az agy ereinek betegségei (érelmeszesedés, infarktus, szélütés), később a vese ereinek betegsége képében jelentkezik…

 

Tovább is van! Kattints!

Szóljon hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Pellek Industries Kft.
8553 Lovászpatona, Rákóczi Ferenc utca 113.
Adószám: 24757081-2-19

Közösségi média

Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja. MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérjük, hogy engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close